Jungletour!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marretje - WaarBenJij.nu Jungletour!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marretje - WaarBenJij.nu

Jungletour!!!

Blijf op de hoogte en volg Marretje

14 September 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo iedereen,

Wat een geweldige week!!! De jungle in, dat was 1 van mijn doelen hier in Suriname. 4 dagen diep in de jungle. Onbeschrijfelijk mooi. Maandag moesten we ons al vroeg melden bij het kantoor van onze organisatie. Met een super oud busje richting de boot. 3 uur zou de rit duren maar natuurlijk gaat het nooit zoals het zou moeten. En jawel na een uurtje begon de motor flink te roken. Bleek de motor oververhit, die moest dus afgekoeld worden. Water uit een beekje gebruikt. Flessen gevuld voor onderweg en daar reden we weer. Om de 10 a 15 km stoppen en de motor laten afkoelen. Na 7 uur eindelijk bij de boot aangekomen. Het laatste stukje. 1,5 uur nog... Ja dat dachten we;) Motor pech.. Het zal ook niet. Na 4 uur varen eindelijk het kamp in zicht. De reis zou ongeveer 5 uur duren. Uiteindelijk 11 uur over gedaan. Maar we zijn toch echt in de jungle. Diep in de jungle welteverstaan. Ik kan niet beschrijven hoe dat is. Al die geluiden om je heen.

De eerste nacht best goed geslapen. Als je maar even wakker bent word je overspoeld door een concert van kikkers en krekels. Tussendoor uilen, vogels en brulapen die proberen zo hard mogelijk te zingen of te brullen. De eerste dag een tocht naar de Minavallen (watervallen). Deze watervallen liggen in de jungle dus eerst een behoorlijk stuk wandelen. Overal bomen zover als het oog reikt. Mieren gezien, zo groot als een pink. De gids (kumalu) wist veel te vertellen over de boomsoorten en hoe ze daar als volk overleven. Welke bomen en planten je kan eten, welke geneeskrachtig werken en ook waar je beter vanaf kan blijven;) De lokale stuurman van de boot (Frank) had een groot jachtgeweer bij zich. Hij liep voorop. In eens moesten we stil zijn van de gids. Hij hoorde wat. Een jaguar volgens hem. Mijn hart begon wel even sneller te kloppen. Toen zagen we dat het Frank was die het geluid nadeed die jaguars doen als ze jagen. Gelukkig maar. Na een vermoeiende maar super gave tocht bij de watervallen aangekomen. Prachtig om te zien. Heel helder water. Veel grote, gekleurde vlinders die rondvlogen. Natuurlijk heerlijk gezwommen. Het water was fris maar zo lekker na de warme tocht. We hadden shampoo meegenomen. Dus heerlijk onze haren gewassen onder de watervallen. De weg terug ging veel sneller voor ons gevoel. Frank trok 1 keer z'n geweer. Hij hoorde een bosvarken (soort zwijn). Hij was net niet op tijd om hem te schieten;).

De volgende dag mochten we een lokaal dorp bezoeken, "Loka Loka". Dit is het dorp waar onze gids ook oorspronkelijk vandaan komt. Een ontmoeting met het opperhoofd mocht natuurlijk niet ontbreken. We zagen hoe de mensen hier echt leven. Zonder stromend water. Baden en afwassen in de rivier. Er was tegen ons gezegd dat we niet zomaar foto's moeten maken. Eerst vragen voordat je ze neemt. Aan het eind kwamen verschillende kinderen bij ons om op de foto te gaan. Zo lief;). 's Middags hebben we gezwommen bij een grote stroomversnelling.

De laatste nacht in een hangmat geslapen. Dit wilden we toch graag een keer geprobeerd hebben. We lagen super knus, maar rond een uur of 6 wist ik niet meer hoe ik liggen moest. Meer wakker geweest dan geslapen. Ben nog maar een paar uurtje gewoon naar bed gegaan;).

De terugweg deed de motor van de boot het gelukkig goed. We waren dan ook na 1,5 uur weer bij de bus. Jammer genoeg was er geen andere bus geregeld. We moesten dus gewoon weer met de oude bus op pad. Eerst over de zandweg van 90 km voordat we op asfalt weg kwamen. Na 30 km begon de motor weer te koken. En hetzelfde liedje als op de heenweg. Om de 10 a 15 km stoppen om de motor af te laten koelen. Ik was blij toen we er eindelijk waren.

Super mooie reis gehad. Het was maar 4 dagen maar zoveel nieuwe indrukken opgedaan. Bijzonder om te zien hoe de mensen hier kunnen leven. Respect voor deze stammen in de jungle. Leven van de natuur, planten, bomen en jagen. Al die geluiden, geuren en kleuren. Niet in woorden uit te drukken. Mijn doel ik uitgekomen en ik ben weer een ervaring rijker;) Dank jullie wel voor alle lieve en mooie berichtjes. Tot schrijfs.

Xx Marretje

• 15 September 2014 - 08:34

Harmke:

Mooi mar, goed weergegeven, ik word nog jaloers en wil zo het vliegtuig pakken, werk ze maandag en houd ons op de hoogte
    xxxxxx je moe

• 15 September 2014 - 10:26

Mariska:

wat een mooie verhalen mar! echt tof.ben erg benieuwd naar de rest van je avonturen! en succes met werken!

• 15 September 2014 - 15:22

Marjanne:

Jeetje marretje wat een avontuur.... Die foto met die kindjes om je heen prachtig:)
    Groetjes Marjanne.

• 15 September 2014 - 15:31

Jennifer:

Leuk Marretje! Leuke foto's ook! Zo kunnen we een beetje zien hoe het daar is. Bijzonder hoor, die jungle! Ik blijf je volgen! Groetjes Jennifer

• 16 September 2014 - 14:27

Henriëtte Vaandrager:

Hoi Marretje..Wat een beleving hé. Super dapper allemaal van je. Ben al benieuwd naar je volgende brief. Succes toegewenst

• 16 September 2014 - 14:42

Jacoba:

Heeeeeeey Mar!
    Nou, eeeiiindelijk je blog gevonden :P
    Super gaaf klinkt het allemaal!
    Maar eh... dat zwemmen klinkt aardig gevaarlijk.
    Om een krokodil aan je teen te krijgen jah, daar lijkt het op!
    Nou, succes van de week met je eerste werkdaagjes in het kindertehuis.
    Ennuh.. tot spreekse! ;-)
    Liefs Jacoba

• 17 September 2014 - 15:07

Manon - Activity Int.:

Hoi Marretje!
    Wat een belevenissen zeg.. En dat in 4 dagen!! Superleuk om te lezen!
    Veel success deze week tijdens het vrijwilligerswerk!
    Hartelijke groeten van Manon - Activity International

• 20 September 2014 - 11:52

Marrianne Koffeman:

Dag Mar!!

Erg leuk om je reisverslagen te lezen!! Wat een lef !! Als je moe het vliegtuig pakt, wil ik ook mee !!

groetjes,
    Marrianne

• 03 Oktober 2014 - 09:34

José:

Geweldige foto's hoor .

Gr José

(Ik mis je warmte op het werk , maar deze kinderen hebben het dubbel zo nodig . )